Jak rozliczać vending?

rozliczanie-vendinguVending to po prostu sprzedaż. Sprzedawać w taki sposób można właściwie wszystko. Już od dawna Polacy chętnie raczą się kawą z samego rana, zakąskami kiedy chcą zaspokoić zachciankę czy też napić się orzeźwiającej wody w upalny dzień. Mowa oczywiście o korzystaniu z automatów oferujących dzisiaj już prawie każdy produkt. Chociaż u nas jeszcze sceptycznie podchodzi się do automatów ze zdrową żywnością, to już pojawiają się maszyny sprzedające świeże mleko w szkołach. Zainteresowanie automatami to nie tylko kwestia korzystania z nich, ale również posiadania, udostępniania innym i zarabiania w taki sposób.

By móc czerpać zyski z wynajmowania dystrybutora z zabawkami lub na maszynach samosprzedających napoje i batony, trzeba bezsprzecznie zainwestować w kilka takich automatów. Posiadanie jednego nawet w dogodnej lokalizacji nie da nam zadowalających osiągów. Dlatego tak popularny jest franchising vendingowy, zamiast kupować nowoczesne automaty można korzystać z wynajętych.

Dylematów związanych z ową działalnością nie brak. Przede wszystkim interesuje nas jak sprawy się mają od strony prawnej. Po pierwsze zyski z takiej działalności są opodatkowane, ale jednocześnie nie ma obowiązku dokumentowania za pomocą rachunku transakcji kupna i sprzedaży produktów z automatu. Mimo wszystko jednak podatek należy zapłacić, najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym właściciel automatu wyjmuje pieniądze z maszyny sprzedające kawę lub przekąski.

Są również automaty, z których korzystanie jest opodatkowane już w momencie wrzucenia pieniędzy do niego. Tak jest między innymi z automatycznymi myjniami samochodowymi. Brak paragonu wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 odnośnie zwolnień z obowiązku ewidencyjnego przy pomocy kas rejestrujących. Mimo to właściciel czy wynajmujący dystrybutory towarów muszą ewidencjonować sprzedaż bezrachunkową i jednocześnie wypełniać deklarację VAT. Zazwyczaj wymagany jest raport wykonany na podstawie pobrania gotówki z maszyny samosprzedającej. Preferowany przez US jest także każdy inny sposób, byle tylko wiarygodnie dokumentował faktyczny zysk. Z kolei firmy udostępniające swoim pracownikom dystrybutory z wodą czy kanapkami nieodpłatnie, a będące płatnikami podatku VAT, sprzedaż udokumentują w ramach faktury. Zazwyczaj odprowadza się podatek w stawce 23 %, ale są wypadki kiedy oblicza się 5%, zwykle chodzi o produkty sprzedawane jako dodatek a objęte niższym podatkiem.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz