Jak założyć działalność gospodarczą?

W pierwszej kolejności musimy odwiedzić witrynę internetową www.gov.pl i wypełnić na niej formularz CEIDG (wpis do Centrali Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Warto podkreślić to, iż jest on równocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarczych (REGON), a także zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (NIP), jak również zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS.

Na uwagę zasługuje także fakt, iż a pomocą tegoż wniosku można podać wszelkie zmiany w zakresie wcześniej podanych informacji, ale trzeba to uczynić w ciągu do 7 dni. Ponadto, musimy wiedzieć o tym, że jeżeli w momencie rejestracji działalności gospodarczej nie posiadamy ani REGON-u , ani NIP-u, to po ich otrzymaniu nie musimy ich później aktualizować w systemie CEIDG, gdyż pojawiają się one nim automatycznie. Oprócz tego, gdy zakładamy spółkę cywilną, to każdy ze wspólników jest zobowiązany do złożenia osobnego wniosku CEIDG. Oczywiście, w dokumencie należy także wpisać rodzaj prowadzonej dzielności.

Należy również podkreślić to, iż nasz osobisty NIP staje się NIP-em firmy w momencie założenia działalności. Jeżeli zakładamy spółkę, to jesteśmy zobowiązani do tego, by w Urzędzie Skarbowym złożyć druk NIP-2 oraz NIP D. Oprócz tego, musimy też podjąć decyzję co do tego czy zamierzamy być podatnikiem VAT. Nie zapominamy także o tym, iż przedsiębiorca w ZUS-ie posiada podwójną osobowość. Otóż, jest on zarówno płatnikiem, gdyż wpłaca składniki ubezpieczeniowe za siebie i pracowników, jak i ubezpieczonym. Otóż jest on zobowiązany również do wypełnienia druku ZUA (działalność jest jedynym źródłem dochodów) lub druk ZZA ( w przypadku gdy przedsiębiorca jest też zatrudniony na umowę o pracę i osiąga zarobki przekraczające minimalną pensję krajową) albo druk ZPA (spółka cywilna) i przedłożenia go ZUS-owi.

Ponadto, musimy mieć świadomość tego, że mimo swobody gospodarczej, w przypadku niektórych działalności będziemy musieli postarać się o pozwolenie albo koncesję. Jeżeli chcemy w swym przedsiębiorstwie zatrudnić pracowników, musimy się także udać się do Państwowej Inspekcji Pracy w celu poinformowania jej o rodzaju prowadzonej działalności. Na wykonanie tego zadania mamy 30 dni. Poza tym w ciągu 14 dni od rozpoczęcia działalności należy udać się jeszcze do wojewódzkiej lub powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, (gdy zamierzamy zatrudnić pracowników). Kolejno powinniśmy się zająć wyrobieniem pieczęci firmowej oraz założeniem firmowego konta bankowego, o którym powinniśmy poinformować ZUS, Urząd Skarbowy i wypełnić wniosek aktualizacyjny CEIDG.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

Dodaj komentarz