Jaki osprzęt wybrać do roweru MTB?

czesci-do-rowera-mtbRowery MTB są jednymi z najpopularniejszych jednośladów na świecie. Co by nie powiedzieć o rozmaitych rodzajach rowerów górskich, są to pojazdy bardzo uniwersalne. Nie chodzi tutaj o rowery ednuro, trail czy freeride, przeznaczone dla jeżdżących wyczynowo, ale o jednoślady dla każdego. Co to znaczy, że dla każdego? Czy można tak w ogóle określać rowery MTB? Otóż pierwotne założenie, to poruszanie się w górskich terenach, ale jakże wielu z nas ma w swoim otoczeniu takie trasy lekko górzyste, pagórkowate, nawet w miastach, oczywiście nie z wybojami, ale wymagające wysiłku. Poza tym od czasu do czasu mamy jednak ochotę zmierzyć się z czymś więcej niż tylko gładkimi miejskimi ścieżkami rowerowymi i pojechać na zwykłą żwirówkę czy kamieniste podłoża.

Jeśli zależy nam na rekreacyjnym charakterze roweru do wielu różnych zadań, to z pewnością rower górski w cenie od 1000 do 2000zł sprawdzi się pod tym względem naprawdę dobrze. Sam fakt zakupu może początkowo budzić wiele wątpliwości. Zwłaszcza dla osób nieznających się zupełnie tak na budowie roweru jak i charakterystyce modeli MTB. Co taki rower musi posiadać?

1. Na pierwszy rzut oka, zwracamy uwagę na ogólny wygląd, proporcje między kierownicą, siodełkiem, długość ramy i średnice kół. Rama jest ważna z punktu widzenia wzrostu, jej długość dopasowuje się do indywidualnych wymogów sylwetki. Koła natomiast już niekoniecznie a do wyboru mamy 29-calowe i 26-calowe. Te drugie są częściej spotykane, tradycyjne, jednak dla wielu mniej atrakcyjne niż 29-calówki. Większe koła absorbują drgania nawet na zwykłej kostce brukowej i dbają o większą stabilność roweru. Są również lepsze dla osób wysokich. Jeśli jednak bardziej skłaniamy się w kierunku jazdy w terenie typowo górskim, lepsze są koła o mniejszej średnicy.

2. W drugiej kolejności zależy każdemu rowerzyście na porządnym systemie przełożeń i biegów. Obecnie do jazdy amatorskiej poleca się przełożenia 3 z przodu, 7 z tyłu. Trzeba tutaj zaznaczyć, co jest ważne dla osób niebędących w temacie, że w takim układzie korzystamy maksymalnie z 11- 13 biegów. Mniej w terenie płaskim, więcej w górzystym. Praktycznie nie ma możliwości wykorzystania dużo większej ilości przełożeń, ze względu na krzyżowanie się łańcucha, który w pozycji przy zbyt niskim biegu z przodu i zbyt wysokim przełożeniu z tyłu zwyczajnie się uszkadza.

3. Trzecia ważna sprawa dla bezpieczeństwa jazdy to dobre hamulce. Najbardziej polecane i jednocześnie najmniej zawodne są hamulce szczękowe stosowane przede wszystkim w rowerach MTB, noszące nazwę V-brake. Różnią się konstrukcją od tradycyjnych szczękowych hamulców. Ich klocki znacznie mocniej naciskają na obręcz koła, co daje efektowniejsze hamowanie a na pewno szybsze.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz